Diagnoza spektrum autyzmu – ADOS-2 i ADI-R

W Centrum Rozwoju Dziecka oferujemy kompleksową diagnozę w kierunku zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD) z wykorzystaniem dwóch najczęściej rekomendowanych przez psychiatrów narzędzi diagnostycznych: ADOS-2 oraz ADI-R. Są to standaryzowane metody uznawane za tzw. „złoty standard” w diagnozie autyzmu – zarówno u dzieci, jak i dorosłych.

Co to jest ADOS-2 i ADI-R?

  • ADI-R (Autism Diagnostic Interview-Revised) to szczegółowy, ustrukturyzowany wywiad przeprowadzany z rodzicami lub opiekunami dziecka od 2. roku życia oraz z dorosłymi. Opiera się na 93 pytaniach i analizuje funkcjonowanie w trzech obszarach: język i komunikacja, interakcje społeczne oraz powtarzalne wzorce zachowań. Wywiad trwa od 1,5 do 3 godzin.
  • ADOS-2 (Autism Diagnostic Observation Schedule – Second Edition) to wystandaryzowana obserwacja osoby badanej – dziecka, nastolatka lub dorosłego. Narzędzie pozwala na ocenę w czasie rzeczywistym m.in. komunikacji, interakcji społecznych, zabawy i występowania powtarzalnych schematów zachowań. Czas obserwacji to około 40–60 minut.

Przebieg diagnozy

Proces diagnostyczny w naszym centrum obejmuje trzy spotkania:

  1. Wywiad z rodzicem/opiekunem (ADI-R)
    – Zebranie szczegółowych informacji o historii rozwoju dziecka oraz dokumentacji medycznej i specjalistycznej (1,5–3 godz.).
  2. Obserwacja osoby badanej (ADOS-2)
    – Przeprowadzona przez wykwalifikowanego specjalistę, rejestrowana i kodowana zgodnie z protokołem (40–60 minut).
  3. Omówienie wyników i raportu
    – Przekazanie wyników diagnozy, interpretacja oraz dalsze rekomendacje (ok. 45 minut).

Dodatkowo istnieje możliwość załączenia do dokumentacji krótkiego filmu przedstawiającego naturalną zabawę dziecka w domu.

Kto stawia ostateczną diagnozę?

Ostateczną diagnozę spektrum autyzmu może postawić wyłącznie lekarz psychiatra dziecięcy lub psychiatra dorosłych – na podstawie wyników ADOS-2, ADI-R oraz pełnej dokumentacji i wywiadu klinicznego.

Objawy spektrum autyzmu (wg DSM-5)

Zgodnie z klasyfikacją DSM-V, zaburzenia ze spektrum autyzmu charakteryzują się:

  1. Trwałymi deficytami w komunikacji i interakcjach społecznych:
  • Trudności z nawiązywaniem relacji,
  • Brakiem dzielenia się emocjami,
  • Problemy z komunikacją niewerbalną (kontakt wzrokowy, mimika, gesty).
  1. Powtarzalnymi wzorcami zachowań i zainteresowań:
  • Stereotypowe ruchy, echolalia, nietypowe przywiązania,
  • Opór wobec zmian, rutynowe zachowania,
  • Nietypowe reakcje na bodźce (dźwięki, tekstury, światło).

Objawy muszą być widoczne we wczesnym okresie rozwojowym, powodować istotne trudności w codziennym funkcjonowaniu i nie mogą być wyjaśnione innymi zaburzeniami (np. wyłącznie niepełnosprawnością intelektualną).

Dlaczego warto przeprowadzić diagnozę w Centrum Rozwoju Dziecka?

  • Korzystamy z narzędzi o wysokiej rzetelności i standaryzacji.
  • Diagnozę przeprowadzają doświadczeni terapeuci i psychologowie
  • Zapewniamy empatyczne i indywidualne podejś
  • Oferujemy wsparcie również po zakończeniu diagnozy – konsultacje i dalszą terapię.
ul. Nad Wodą 1, 62-023 Szczytniki
ul. 11 Listopada 71a, 62-030 Luboń
kontakt@centrum-rozwoju-dziecka.pl
885 305 669