W Centrum Rozwoju Dziecka oferujemy kompleksową diagnozę w kierunku zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD) z wykorzystaniem dwóch najczęściej rekomendowanych przez psychiatrów narzędzi diagnostycznych: ADOS-2 oraz ADI-R. Są to standaryzowane metody uznawane za tzw. „złoty standard” w diagnozie autyzmu – zarówno u dzieci, jak i dorosłych.
Co to jest ADOS-2 i ADI-R?
- ADI-R (Autism Diagnostic Interview-Revised) to szczegółowy, ustrukturyzowany wywiad przeprowadzany z rodzicami lub opiekunami dziecka od 2. roku życia oraz z dorosłymi. Opiera się na 93 pytaniach i analizuje funkcjonowanie w trzech obszarach: język i komunikacja, interakcje społeczne oraz powtarzalne wzorce zachowań. Wywiad trwa od 1,5 do 3 godzin.
- ADOS-2 (Autism Diagnostic Observation Schedule – Second Edition) to wystandaryzowana obserwacja osoby badanej – dziecka, nastolatka lub dorosłego. Narzędzie pozwala na ocenę w czasie rzeczywistym m.in. komunikacji, interakcji społecznych, zabawy i występowania powtarzalnych schematów zachowań. Czas obserwacji to około 40–60 minut.
Przebieg diagnozy
Proces diagnostyczny w naszym centrum obejmuje trzy spotkania:
- Wywiad z rodzicem/opiekunem (ADI-R)
– Zebranie szczegółowych informacji o historii rozwoju dziecka oraz dokumentacji medycznej i specjalistycznej (1,5–3 godz.). - Obserwacja osoby badanej (ADOS-2)
– Przeprowadzona przez wykwalifikowanego specjalistę, rejestrowana i kodowana zgodnie z protokołem (40–60 minut). - Omówienie wyników i raportu
– Przekazanie wyników diagnozy, interpretacja oraz dalsze rekomendacje (ok. 45 minut).
Dodatkowo istnieje możliwość załączenia do dokumentacji krótkiego filmu przedstawiającego naturalną zabawę dziecka w domu.
Kto stawia ostateczną diagnozę?
Ostateczną diagnozę spektrum autyzmu może postawić wyłącznie lekarz psychiatra dziecięcy lub psychiatra dorosłych – na podstawie wyników ADOS-2, ADI-R oraz pełnej dokumentacji i wywiadu klinicznego.
Objawy spektrum autyzmu (wg DSM-5)
Zgodnie z klasyfikacją DSM-V, zaburzenia ze spektrum autyzmu charakteryzują się:
- Trwałymi deficytami w komunikacji i interakcjach społecznych:
- Trudności z nawiązywaniem relacji,
- Brakiem dzielenia się emocjami,
- Problemy z komunikacją niewerbalną (kontakt wzrokowy, mimika, gesty).
- Powtarzalnymi wzorcami zachowań i zainteresowań:
- Stereotypowe ruchy, echolalia, nietypowe przywiązania,
- Opór wobec zmian, rutynowe zachowania,
- Nietypowe reakcje na bodźce (dźwięki, tekstury, światło).
Objawy muszą być widoczne we wczesnym okresie rozwojowym, powodować istotne trudności w codziennym funkcjonowaniu i nie mogą być wyjaśnione innymi zaburzeniami (np. wyłącznie niepełnosprawnością intelektualną).
Dlaczego warto przeprowadzić diagnozę w Centrum Rozwoju Dziecka?
- Korzystamy z narzędzi o wysokiej rzetelności i standaryzacji.
- Diagnozę przeprowadzają doświadczeni terapeuci i psychologowie
- Zapewniamy empatyczne i indywidualne podejś
- Oferujemy wsparcie również po zakończeniu diagnozy – konsultacje i dalszą terapię.