Dla kogo jest przeznaczony trening słuchowy Neuroflow ATS?
Trening Neuroflow ATS polecany jest dla dzieci, które mają trudności:
- w skupieniu uwagi
- w nauce, pisaniu i czytaniu, w nauce języków obcych
- z rozumieniem mowy, gdy w otoczeniu jest szum, gwar lub hałas
- z rozumieniem dłuższych lub złożonych poleceń ustnych (gdy dziecko prosi często o powtórzenie pytania lub wypowiedzi)
- często sprawia wrażenie nieobecnego
Z treningu mogą też skorzystać współpracujące dzieci z ADHD, nadwrażliwością słuchową, z afazją, z autyzmem, zespołem Aspergera, zespołem Downa lub upośledzeniem umysłowym. Trzeba pamiętać jednak, że u tej grupy dzieci nie można postawić diagnozy CAPD - ćwiczenia mają wtedy charakter wspomagający rozwój mowy i wyższych funkcji słuchowych.
Trening Neuroflow jest treningiem AKTYWNYM, czyli wymaga współpracy i zaangażowania dziecka w ćwiczenia. Nie stosujemy ćwiczeń, które pozwalają dziecku biernie uczestniczyć w treningu.
Do Neuroflow ATS mogą przystąpić dzieci współpracujące od 4 r.ż, bez górnego limitu wieku.
Trening Neuroflow ATS ® przygotowywany jest w oparciu o wyniki testów diagnostycznych dziecka oraz kwestionariusza diagnostycznego. W zależności od problemów, trening może składać się z różnych ćwiczeń. Niektóre z nich, to:
- ASPN, czyli ćwiczenia rozumienia mowy w szumie -polegają one na słuchaniu przez dziecko słów, wyrażeń i zdań wypowiedzianych przez lektora i dodatkowo będzie słyszało szum. Celem ćwiczenia jest nauczenie dziecka ignorowania dźwięków rozpraszających (np. rozmów w klasie, hałasu na ulicy) i skupieniu uwagi na rozmówcy (np. nauczycielu, rodzicu).
- Ćwiczenia rozdzielnouszne, tzw. dychotyczne - polegają one na słuchaniu przez dziecka dwóch lektorów jednocześnie, z czego każdy wypowiada różne słowa, wyrażenia, zdania. Celem ćwiczenia jest skupienie uwagi dziecka na jednym z uszu i ignorowanie dystraktora z ucha drugiego, przez co łatwiej mu będzie zrozumieć mowę w hałasie w życiu codziennym (np. gdy przy stole rozmawia kilka osób).
- Analiza/synteza fonologiczna - są to ćwiczenia polegające na zapamiętaniu sekwencji słów/liczb, analizie głoskowej, rozpoznaniu słów rymujących się. Ich celem jest rozwój zdolności czytania i pisania u dziecka.
- Ćwiczenia rozdzielnouszne, fonologiczne - polegają na rozróżnieniu przez dziecko dwóch podobnie brzmiących słów wypowiedzianych na raz. Specyfiką tego ćwiczenia jest wykorzystanie słów podobnych pod względem fonologicznym, np. panie-banie, leczenie-leżenie.
- Opowiadania, wierszyki, zagadki - polegają na wysłuchaniu dłuższego tekstu, zapamiętanie jego treści, a następnie odpowiedzenie na pytania. Ma to na celu ćwiczenie umiejętności utrzymania koncentracji dziecka.
Jak rozpocząć trening Neuroflow ATS?
- Pierwszym krokiem jest wykonanie diagnozy Neuroflow w naszej Poradni.
- Po wizycie diagnostycznej, następuje omówienie wyników oraz decyzja dot. przystąpienia do treningu.
- Każdy etap treningowy składa się z wykonywanych w domu 24 sesje treningowych (3 x w tygodniu), trwających po ok. 25-35 minut
- Po ukończeniu etapu należy wykonać w Poradni powtórną diagnozę, która odpowie na pytanie dotyczące rezultatu treningu.
- Trening Neuroflow może się składać do 3 etapów terapeutycznych.
Więcej informacji na stronie Neuroflow lub w naszej Poradni.